tiistai 3. kesäkuuta 2014

Ciao!

Sunnuntaiyönä kotiuduimme takaisin Suomeen. Viime päivät on ollut hieman totuttelua viileämpään säähän ja suomalaiseen elämänrytmiin. Vietimme Italiassa viikon, mutta ehdimme irrottautua arjen kiireistä täysin. Emme käyttäneet edes nettiä viikkoon. En ole käynyt italiassa aikaisemmin, mutta kuulut maasta äidiltäni pelkkää hyvää. Yksi suurimmista haaveistani onkin ollut päästä Venetsiaan ja kiertämään Italiaa. Olen niin onnellinen kun tämä matka toteutui :) Italiaan on ehdottomasti palattava vielä uudestaan, mm. Milanoon ja Roomaan. Nähty ja koettu on niin paljon, että kerron matkastamme muutamassa osassa. Pahoittelut bloggerin pomppivasta kappale- ja kuvajaosta, sillä on ihan oma tahto kuvien ja tekstien sijoittelun suhteen :D

Aloitan Riministä. Hotellimme oli kodikas ja lämminhenkinen, vanhan pariskunnan ylläpitämä ja se sijaitsi lähellä juna-asemaa sekä rantaa. Jokainen päivä aloitettiin aamiaisella, johon kuului ihania croisantteja, erilaisia leipiä ja marmeladeja. Espressolla ja cafe americanolla varisivat unihiekat silmistä ja suunnistimme sitten hyvissä ajoin päivän kohteeseemme. Päivisin söimme pientä suolaista kuten panineja ja leipää, illemmalla nautimme paikallisista ruista tunnelmallisissa ravintoloissa.

Ensimmäisenä lomapäivänä vuokrasimme pyörät ja lähdimme kiertämään Riminiä. Näimme Vanhan kaupungin tärkeimmät nähtävyydet: Tiberiuksen kivisillan, Castel Sismondon, Augustuksen riemukaaren, Malatestian temppelin, piazza tre Martirin sekä amfiteatterin rauniot. Liikenne Italiassa on kaoottista ja tiet kapeita. Heti ensimmäisenä päivänä pyöräillessä olkapääni meinasivat palaa, vaikka emme sen kummemmin auringossa oleskelleetkaan. Käytimme jopa 50 suojakertoimista rasvaa ja silti aurinko tarttui nopeasti. Pahemmin emme onneksi palaneet. Lämpötila oli koko viikon 22-26 astetta ja ilma oli todella kostea. Pieni tuulenvire teki kelistä juuri sopivan. Satunnaisia sadekuuroja tuli silloin tällöin, mutta ne kestivät vain kymmenisen minuuttia ja jättivät jälkeensä näyttäviä sateenkaaria. Kadut ja rakennukset ovat italiassa rosoisia, mutta ruokaan ja huolettomaan elämäntyyliin on satsattu niidenkin edestä. Kaiksesta rosoisuudestaan huolimatta Italialaiselle tunnelmalle menettää sydämensä!

Italiassa keskipäivällä on siesta, jolloin monet liikkeet sulkevat ovensa. Kiviuunitkin laitetaan päälle vasta myöhemmin päivällä, joten pizzalle kannattaa suunnistaa illemmalla. Täytteitä italialaisessa ohutpohjaisessa pizzassa on suhteellisen vähän ja ne ovat pizzan keskellä. Parhaimpiin ruokapaikkoihin jonotettiin ja eron paikallisten suosimien - ja turistiravintoloiden annoksissa huomasi kyllä esimerkiksi pihvien osalta. Paikalliset illallistavat suhteellisen myöhään 21-23 aikoihin, tämä kannattaa ennakoida säästyäkseen jonotukselta. Hinnat olivat samaa luokkaa kuin suomessa ja pääsääntöisesti kaikki syömämme ruoka todella maukasta. Päätimme panostaa retkiin ja ruokaan vaatteiden tai esineiden oston sijaan.

Riminin suosituin ravintola, jossa illallistimme toisen vuosipäivämme kunniaksi :)

Monet Rimininkin nähtävyyksistä ovat vielä näyttävämpiä komeassa valaistuksessa illemmalla.
Silloin myös turisteja on vähemmän liikkeellä. Turisteja varoiteltiin paljon etukäteen taskuvarkaista, mutta kerjäläisiä ja kaupustelijoita lukuun ottamatta kaduilla sai kulkea rauhassa ilman ryöstöyrityksiä. Ruusukauppiaita oli joka kulmassa ja ne seurasivat törkeästi ravintoloihinkin sisälle. Pään ja laukun poispäin kääntäminen ajaa ne kyllä tiehensä. Sesonkikausihan alkaa täällä kesäkuusta ja monet paikalliset näyttivätkin kunnostavan sitä varten putiikkejaan. Paras aika matkustaa tänne onkin juuri toukokuussa. Keli on silloin juuri sopiva ja ihmisiä liikkeellä vähemmän.

Jäätelöä söimme lähes päivittäin, siitä ei vaan saa tarpeekseen! Paikallinen erikoisuus oli tämä jäätelöllä täytetty leipä. Gefilus tablettien syönnin aloitin jo hyvissä ajoin ennen matkaa, ja hyvinhän se vatsa kestikin mustekalojen ja muiden erikoisuuksien syönnin. Loppuviikosta vatsa kuitenkin reagoi niihin lukuisiin jäätelöannoksiin sekä epäsäännöllisiin ruokailuaikoihin. Runsas vedenjuonti oli näillä keleillä välttämätöntä. Hanavesi oli juotavaa, mutta sen verran kalkkipitoista että on parempi ostaa pullovettä.

Lauantaisin Riminin vanhassa kaupungissa järjestetään markkinat, josta voi tehdä edullisia kenkä- ja vaatelöytöjä. Kuljimme retkillämme enimmäkseen kävellen, pidemmillä matkoilla pyörällä tai bussilla. Riministä Riccioneen kulkee tiheään busseja, joihin bussilipun saa ostettua kioskista tai bussin automaatista. Hyvät kengät ovat mukulakivikaduilla välttämättömät!

Riministä Riccioneen kulkee bussilla noin puolessa tunnissa. Kannattaa vierailla katsomassa tämä viereinen lomakohde. Riccionen rantakadut ovat siistimpiä, kävelykadulla enemmän hienoja merkkiliikkeitä ja sieltä löytyy pari vesipuistoa. Muuten melko samanlainen paikka kuin Rimini.

Jokainen päivä oli täynnä uusia kokemuksia ja unohtumattomia hetkiä. Tässä siis tarinaa Riministä, kirjoittelen muista kaupungeista vielä lisää :)

1. Mahtavalta näytti teidän lomareissu ja kivoja kuvia =)

1. Olikin niin kaunista jokapuolella ja reissu meni mukavasti. Lisää kuvia tulossa retkiltämme :)