maanantai 9. maaliskuuta 2015

Paris day 2

Hetkeksi vielä takaisin Pariisiin! PALJON kuvia ja höpinöitä luvassa, joten kaikille sohvamatkailijoille nyt rento asento ja reissuinnostusta. Ensimmäisen yön jälkeen heräsimme hyvin levänneinä uuteen päivään. Toinen kokonainen päivämme alkoi aamiaisella, jonka jälkeen etsimme lähimmän metroaseman Riemukaaren lähettyville. Metroverkko kattaa koko Pariisin keskustan ja sillä pääsee helposti ja nopeasti paikasta toiseen. Metroasemien infopisteiltä voi kysyä neuvoa ja karttaa, jonka avulla linjojen ja asemien sijaintia on helppo seurata. Kannattaa hommata koko päivän kattava lippu noin kympillä. Kunhan osaat suunnistaa oikeaa linjaa pitkin laiturille, pärjäät varmasti.

Suuret upeat nähtävyydet pikkutarkoilla ja koristeellisilla yksityiskohdilla näyttivät upeilta niin kaukaa kuin läheltä. 50 metriä korkealle Riemukaarelle pääsee kiipeämään maksua vastaan. Aikataulumme oli melko tiukka, jotta kerkeisimme nähdä kaiken tarvittavan, joten kierroksemme jäi tällaiseksi ``pintaraapaisuksi``. Kannattaa varata 4 päivää-viikko, jos nähtävyydet tahtoo kokea läpikotaisin. Riemukaarta kiertävässä 8-kaistaisessa jättimäisessä liikenneympyrässä vauhtia ja vaarallisia tilanteita riittää.

Kameran kuvaustehosteiden testausta

Ei yhtään autoa taustalla, harvinaista!

Riemukaarelta lähtee pitkä ja leveä Champs Élysées puistomainen ostoskatu, jota reunustavat toinen toistaan kauniimmat merkkiliikkeet ja ravintolat. Louis Vuittonin ja Chanelin lisäksi täältä löytyy myös mm. Zara-Home, H&M ja Zara. Päästiin ostoskadun läpi halvalla, eikä reissulta ostoksia kertynyt juuri ollenkaan. Satsasimme ruokaan, tuliaisiin ja nähtävyyksiin.

Ladurée oli juuri niin kuvankaunis ja herkullisen näköinen kuin olin kuvitellutkin. Kahvila kuhisi porukkaa, joten leivokset saivat tällä kertaa jäädä. Itse en erityisemmin macaronsien mausta välitä, vaikka syötävän suloisen näköisiä ovatkin. Edullisempia leivoksia ja macaronseja löytyy toki monesta muustakin ihanan näköisestä kahvilasta kadun varrelta.

Bongattiin myös Midnight in Paris kuvauspaikka. Käytiin istuskelemassa taikaportailla, muttei kuulunut kyytiä..

Tajuttiin, että Pariisin muotiviikot oli käynnissä juuri tuolloin ja pyörittiin mm. ihan Grand Palaisin lähettyvillä. Tämäkin hieno rakennus on ihan samoilta kulmilta. Julkkiksia ei kuitenkaan bongattu..

Next stop Louvre! Riemukaaren ja ostoskadun jälkeen saavuimme leveään ja pitkään puistoon, jossa hengähdimmekin hetken altaan äärellä auringosta nauttien.

Louvren sisäpiha oli vaikuttava suurine lasikolmioineen, jotka kimmelsivät auringossa. Tässä Pariisin suurimmassa museossa ihaltavaa olisi sisällä riittänyt vielä vaikka kuinka, mutta sinne emme tällä reissulla ehtineet. Siipiä rakennuksessa oli useita, ja taideteoksia, varsinkin Mona Lisaa on ehdottomasti käytävä ihastelemassa joku kerta tässä maailman kolmanneksi suurimmassa museossa. Tiistaisin paikka on suljettu ja sunnuntaisin on museoon ilmainen sisäänpääsy.

Seine joen rannalla oli niin keväistä! :)

Kameran tehosteet taas testissä..

Illalla matkattiin metrolla vielä ihastelemaan Mouling Rougea valaistuksessaan ja käytiin syömässä.

Torstai menikin takaisinmatkustukseen. Lähdettiin kimppataksilla hotellilta takas Pariisin kentälle tekemään pikainen lähtöselvitys ja selvittämään tiemme tällä jättimäisellä kentällä oikealle portille. Lennettiin 1,5 h Saksaan ja siellä odoteltiin pari tuntia vaihtolentoa Suomeen. Hyvin selvittiin kaikesta zumbailusta ja ollaan nyt monta kokemusta rikkaampia! Vaikka edullisesti saatiinkin matka, on valmismatkoissa omat etunsa lentokenttäkuljetusten ym. kyytien suhteen. Rahaa saa kulumaan roimasti ihan pelkkään paikasta toiseen siirtymiseen näin ``omatoimimatkoilla``. Toisaalta tässä oppi paljon kun kaikki järjestettiin itse ja hyvä fiilishän tästä tuli kun kaikki sujui niin hyvin :)

Paljon nähtiin ja koettiin parissa päivässä. Muita mielenkiintoisia kohteita Pariisissa on ainakin Notre Dame, Versailles ja Katakombit. Hyviä syitä lähteä tänne vielä uudestaan joku kerta ;) Mielettömän ihana reissu takana ja toivon tosiaankin, että pääsen vielä käymään tuolla uudestaan kesäaikaan.

paris je t'aime ♥

1. Lovely photos!

Have fun :)

1. Thank you! I had so much fun in Paris :)

2. Voi miten ihania kuvia! 😊 niin keväisen näköistä! Oot kyllä edelleen aivan superkaunis!! :)

1. Kiva kuulla, että keväinen tunnelma välittyy kuvista :) Täällä on tänään aika samanlainen keli kuin Pariisissa. Kiitos paljon Veera! :)

3. Vastaukset
    1. Niin paljon kuvattavaa tuolla et tässä on vaan murto-osa räpsyistä :)

4. Ihania kuvia niin Pariisista kuin sinustakin!
    Meille muuten kävi viime keväänä juuri tuo putosiko teiltä tämä iso kultasormus jippo. Nainen lasten kanssa oli nostavinaan sen kadulta. Olimme ensin aivan ihmeissään, mutta onneksi mies hoksasi nopeasti ja kävelimme rivakkaan ohi. Ne ovat kyllä ovelia.

1. Kiitos! Ai teille kävi samoin, onneksi hoksasitte sen huijaukseksi. Ihan uusi jippo oli meillekin eikä osattu epäillä pikkutyttöä kerjäläiseksi. Onneksi ei reissulla kuitenkaan jouduttu hankaluuksiin :)

2. Voihan. Tosi ikävää tuollainen, onneksi vältyttiin kaikki suuremmilta harmeilta. Mutta Pariisi on ihana!

5. Kiva matkakooste :) Pariisi näyttää hienolta kaupungilta

1. Kiva jos kiinnostuit, Pariisi on vaikuttava ja keväinen sää teki reissusta onnistuneen :)

6. Tosi kivoja kuvia!! Kyllähän tässä matkakuume iskee kun tällaisia postauksia lukee :) Pariisi on haaveissa seuraavissa matkakohteissa<3

1. Mukava kuulla että postaus sai innostumaan Pariisista. Suosittelen ehdottomasti käymään varsinkin näin keväällä. Toivottavasti vinkeistä on hyötyä tulevalle matkallesi :)