tiistai 2. helmikuuta 2016

Rooma part 2

Rooman toiseen päivään herättiin taas hyvissä ajoin ja ihan eka suunnattiin hotellin aamiaiselle. Tää pullahiiri hamstrasi taas ainakin viis eri munkkia eteensä (kaikkea pitää maistaa!) ja sitten lähettiin tyytyväisenä kohti Vatikaania! :)

Matkalla ihasteltiin Tiber joen vartta, ihania rakennuksia ja turistikauppiaiden esineitä. Pinta-alaltaan ja väkiluvultaan se on maailman pienin itsenäisin valtio. Täällä kaikki poliittinen valta on papistolla ja valtaa pitävät kardinaalit sekä Paavi. Alueella sijaitsee Pietarinkirkko ja Vatikaanin museot, joiden yhteydessä on Sikstuksen Kappeli. Sveitsiläiskaartin sotilaat pitävät yllä valtion järjestystä. Alueella asuu noin 800 ihmistä. Pietarinkirkko oli upea renesanssi ja barokki tyylinen, ja maailman suurimpia kirkkoja.

Vatikaanivaltion kuuluisimmat maalaukset ja freskot ovat Michelangelon maalamat Sikstuksen kappelin koristukset. Tunnetuin ja vaikuttavimpana pidetty luomiskertomuksen kuvista on Aatamin luominen. Käsien kosketus on kuvan sommittelun keskipiste ja siihen on keskitetty koko maalauksen jännitys ja energia. Tätä Michelangelon sommittelua pidetään yhtenä taidehistorian suurimmista saavutuksista ja se on eräs tunnetuimmista kuvataiteen teoksista. Kappelissa on kuvaaminen kielletty, mutta monien muiden turistien tavoin saimme napattua muutaman otoksen kattofreskosta. Lisäksi kappelissa on useita veistoksia ja tähtitieteellisiä kuvia.

Pietarinkirkko näytti aivan uskomattoman koristeelliselta ihan jokaisesta suunnasta ja ikkunoista siivilöityvä auringon kajastus loi sisälle taianomaisen utuisen tunnelman.

Pihalla ajeli hauska nurmikonleikkaaja, joka sai turistit villiintymään vauhdikkailla pyörähdyksillään. Näytti ihan siltä Candid Camera juontajalta :D

Uusimman Bondin kuvausmaisemissa :)

Pantheon oli todella vaikuttava! Se on parhaiten säilynyt antiikkinen monumentti Roomassa. Se rakennettiin alun perin seitsemälle planeetalle ja niiden jumalille. Nykyään se toimii katolisena kristillisenä kirkkona. Pantheonin pyöreä, halkaisijaltaan 43,5 m oleva maailman suurin kupoli on maailmankuulu, ja sitä ovat myöhempien sukupolvien arkkitehdit ihailleet. Rakennukseen on haudattu kuuluisia henkilöitä, kuten Rafaello. Kupolin kokoa on mahdotonta saada kokonaan kuviin tai sen kokoa esille mistään kuvakulmasta. Istuimme kirkon penkillä ja katsoimme vain lumoutuneita ympärillämme avautuvaa suurta ja taiteellista näkymää. Kupoli on aukinainen, joten lumi- tai vesisadekin laskeutuu kauniisti kirkkoon sisälle. Meitä suosi säät täällä kyllä ihan kybällä ja taivas oli pilvetön :)

Matkalla nähtävyyksille ehti hyvin ihastella kenkäparatiiseja <3

Viimeisenä iltana kävimme Trevin suihkulähteellä. Suihkulähteitä Roomaan mahtuu todella useita, mutta Trevi on kaupungin suurin ja tunnetuin. 1762 valmistunut suihkulähde sisältää suuren tekokallion, altaan ja 20 metriä korkean ja 26 metriä leveän seinän, joka on koristeltu barokkityyliin palatsin julkisivuksi. Keskellä teosta voi nähdä meren jumala Neptunuksen. Anita Ekberg kahlasi Trevin suihkulähteessä elokuvassa Ihana elämä. Täällä vierailevan kannattaa heittää kolikko vasemman olan yli suihkulähteeseen ja hän palaa kaupunkiin takaisin. Täällä maistuu jätski myös taivaalliselta :)

Kaiken kokeman jälkeen oli ihana päästä takaisin hotellille lepuuttamaan jalkoja ja pakkaamaan kotiinpaluuta varten. Aamulla käytiin vielä hotellin ihanalla aamiaisella ja sain maistettua loputkin pullalajit ;) Sitten huristelimme vauhdikkaalla taksikyydillä kentälle ja selvitimme tiemme koneeseen Suomeen matkaavien korealaisten matkustajien joukkoon :D Postikortit unohdimme lähettää tällä(kin) kertaa. Onneksi päästiin itse turvallisesti kotiin. Seuraava reissu taitaa olla kesällä Nizzaan. Rooman muistot lämmittää hyvin sinne asti <3

Bongasitko tuttuja paikkoja tällä blogimatkalla? :) Muita Italia intoilijoita siellä?

1. Oi vitsit mitä ihania lomakuvia!! Melki voisi sanoa että kateus iskee mutta enää muutama hassu viikko niin minäkin pääsen kylmästä lämpimään, ai että!
    Oon vasta tähän mennessä kerran käynyt Italiassa (ja samalla San Marinossa) mutta ehdottomasti jossain kohtaa on päästävä vielä kerran jos toisenkin! Etenkin Sisilia rantalomakohteena kiehtoo jotenkin

1. Kiva, että mahti matkafiilis välittyy kuvista :) Oli kaikinpuolin onnistunut reissu ja tuli nähtyä niin paljon maailman näyttävimpiä rakennuksia :) Ei oo sulla pitkä aika niin pääset kans aurinkoon ;) Gran Canarialla sitä ainakin riittää :) San Marino on ihana paikka vaikka kipuaminen kesähelteellä huipulle onkin rankkaa. Me oltiin pari vuotta sitten Riminissä josta löytyi kivat beachit, Sisiliasta löytyis varmasti myös! :) Kerrohan sitten matkasta kun sen aika koittaa :)