torstai 20. heinäkuuta 2017

Elämäni paras päivä

Muistan jo pikkutyttönä tokaisseeni jämäkästi, että tahdon "isona" mennä naimisiin hiekkarannalla, missä hiekka tuntuu varpaissa ja palmut huojuu. Olen tietänyt mitä tahdon jo pienestä pitäen ja viis veisannut muiden kummastelusta joitakin päätöksiäni kohtaan. Hyvä niin! :)

Vuodet ovat nimittäin vastanneet toiveisiini ja haaveeni kuljettaneet sinne minne kuuluu. Olen ollut elämässäni onnellinen ja siunattu kun jo viisi vuotta rinnallani on kulkenut elämässä mukana maailman kultaisin mies. En muista päivää, jolloin en olisi hymyillyt saati nauranut silmät vuotaen. Arvostan arjen hyviä pieniä hetkiä, jotka jaamme yhdessä. Arki ei ole ruusuilla tanssimista meilläkään, mutta kun harjoittelimme pienen pienessä olohuoneessamme häätanssiamme iltaisin kaappeihin törmäten, tuntui se ihan siltä! ;)

Kevättalvesta 2016 lähtien aloin hiljalleen ajattelemaan, miltä häät näyttäisivät sitten kun niiden aika on. Pyörittelin mielessäni kirkkoja, maalaismaisemia ja merenrantaa. Kävimme häämessuillakin, mutta tunnelma siellä oli melkeinpä ahdistava. Tulin siihen tulokseen, että isot kirkkohäät perinteisiä kaavoja kunioittaen eivät ole mun juttu.

Ihastuimme Italiaan jo ensimmäisellä yhteisellä ulkomaanmatkallamme Riminiin. Teimme sieltä päiväretket Venetsiaan, Riccioneen, San Marinoon ja Firenzeen. Hyvää ruokaa, lämpöä, aurinkoa ja tunnelmaa...Näin ollen Italia tuli ensimmäisenä mieleeni häitä ulkomailla ajatellessani. Ei tarvitsisi häiden jälkeen lähetä edes matkalle kun loma on jatkumoa hääpäivälle. Ainoa harmittava puoli oli se, etteivät kaikki kutsutu varmastikkaan pääsisi osallistumaan vaikka tahtoisivat.. Eli pitäisimme matkan jälkeen Suomessa toiset juhlat.

Nettihaun tuloksena löytyikin TOSCANAN TUULI ja asiat alkoivat järjestymään :) Olin niin onellinen, että tällainen palvelu oli olemassa! Toscanan tuuli aloitti toimintansa aluksi vain Toscanan alueella, mutta laajeni hiljalleen mysö muualle Italiaan. Viinitilakierrokset vaihtuivat hiljalleen häihin ja loistava idea syntyi. Hääsuunnittelija oli kotoisin jopa samoilta seuduilta Järvenpään suunnilta kuin itse olen. This is meant to be!

Tavattiin ja kartoitettiin toiveita ja asioita. Pyörittelin kohdetta Malcesine - Sorrennon maatila välillä ja Melcesine oli näin ollen oikea valinta! Iloksemme vieraat ottivat kutsumme erilaisiin häihin ilolla ja uteliaisuudella vastaan. Kanssamme lähtisi 9 lähintä ydinperheenjäsentä juhlistamaan kesällä 2017 meitä ja samalla viettämään rennon yhteisen loman Italiassa.

Häät Italiassa tulivat edullisemmaksi kuin olin kuvitellut vaikka tietysti häät aina kustantavat ja vaativat säästämistä sekä budjetointia. Budjetti on hyvä olla ja laittamalla menoja ylös pysyy pää mukana. Muuten asioiden tärkeysjärjestys hämärtyy monista pikkuasioista.

PUKUOMPELIJA IRINA on aivan ihana nainen ja hänen kanssaan lukuisina iltoina suunnittelimme ja sovittelimme hääpukua. Näin kuvan intialaisella hääsivustolla ja lähdimme kuvan pohjalta suunnittelemaan samantyylistä, omannäköistä pukua. Siitä tulikin unelmieni täyttymys, kiitos! <3

Mari hoiti jo Suomesta käsin vuotta etukäteen villan, ravintoloiden ja kuvaajien ( (enrico&eleonora)buukkaukset ym käytännön asiat. Lennotkin varasimme  Finnairilta yli vuosi ennen lähtöä. Majoituksen kustansimme juhlapäiville vieraaille, muuten kustannukset jaettiin. Räätälöimme majoituksen ja ryhmälennon ensimmäisten asioiden joukossa. Yksi kriteeri villalle oli se, että uima-allas löytyisi. Majoituimme tilavassa ja aivan ihanassa villassa Malcesinen vuorten keskellä, n. 2 kilomeriä keskustasta. Saimme samaisesta villasta puitteet hääjuhlien jatkoille.Villamme läheltä löytyi kauppoja, ravintoloita ja ihan villaa vastapäätä oma ihana uimaranta alue, josta vieraamme hyppäsivät heti herättyään pulahtaman. Ainut pieni miinus huono ilmastointi. Ovea jos yöisin piti auki saattoi verhossa odottaa aamulla iso, tosin vaaraton heinäsirkka :D Parasta oli grillailla iltaisin villalla myös itse ruokaa. Lähimarketista sai niin tuoreita hedelmiä ja hyvää lihaa, että maittavan aterian sai loihdittua yhteistuumin grillipaikallakin jos ei aina jaksanut lähteä syömän. Vaikka iltaisin piemeni aikaisin, pystyi istumaan iltaa viineistä ja seurasta nauttien alkuyöhön asti.

Hääsuunnittelija siis toimi tulkkina italialaisissa häissämme ja auttoi kaikissa järjestelyissä kohteessa kielimuurin yli. Hän puhui sujuvaa italiaa ja kaikki sujui rennosti yhdessä. Kohteessa kunnantoimistolla hoidimme vihkimistä edeltävänä päivänä paperiasiat vihkimistä varten kuntoon ja katsastimme paikkoja. Tapasimme myös valokuvaajat ja varasimme hääkimpun. Suomessa täytyi ennen matkaa myös käydä maistraatissa paperiasioita hoitamassa, mutta näissäkin Mari ohjeisti aina kun tarvitsi. Elin häitäni yli vuosi etukäteen, joka päivä melkeinpä suunnittelin pieniä ja suuria asioita. Oli ihanaa nähdä matkalla se kaikki ajatus toteutuneena ja kaikkien nautittavana. Hullusta ideasta ihanaksi todeksi! Olin niin onnellinen :)

Vihkiminen tapahtui Malcesinen keskustassa, Scaligeron linnan yhdellä kolmesta sisäpihoista, ja siitä avautui kaunis näkymä järvelle ja vuoristoon. Vihkiminen oli siviilivihkiminen ja myös virallinen Suomessa. Meille toimitettiin Suomeen todistus Italiasta ja se rekisteröitiin Maistraatissa. Järjestimme tilaisuuteen omaa musiikkia ja valokuvaajapariskunnan Veronasta.

Hääpäivänä oli vieraille varattu tilataksi kuljetus keskustaan ja linnalla pappi luki Italian siviililakipykälät aviopuolisoiden oikeuksista ja velvollisuuksista ja lahjoitti muistoksi hienon lasilautasen kirjailtuna meidän nimillä ja vihkipäivällä Malcesinen kunnalta lahjaksi. Kuvaajien kanssa jatkoimme vielä kaduilta rannalle kuvailemaan. Tunnelma kaduilla oli epätodellinen kun ihmiset taputtivat ja hurrasivat kävellessämme hääpuvuissa ihanilla pikku kujilla. Ihmiset elivät mukana tunnelmassa ja sää ei olisi voinut olla parempi. Rantaravintolassa söimme 4 aterian menun ja jatkoimme kakun jälkeen veneristeilylle. Siinä tuulettui mukavasti ja sai nauttia maisemista järveltä käsin. Illalla grillikatos oli koristeltu juhlavaksi Marin toimesta. Koristeet toin Suomesta ja tarvitsinkin lisämatkalaukun kaikille tavaroille :D Jatkoimme juhlia villalla häätanssin, musiikin, pizzan ja hauskan yhteisen ohjelman merkeissä selaillen mm. lapsuuskuviamme. Auringonlaskut ovat täällä mitä kauneimpia.

Ja eihän meilläkään kaikki mennyt ihan putkeen helpotuksena vaan kaikille häistä stressaajille :D Mennessä lentokoneemme oli vaihtunut pienempään moottoriin lentäneiden lintujen takia. Porukkamme lensi siis kahdessa osassa toiset Milanoon ja toiset Venetsiaan. Uudet kyydit bookattiin kentiltä ja villalla illalla tavattiin :D Sormuksetkin unohtui vihkipäivänä pöydältä, mutta nekin löytyi laukusta. Eli kaikkea voi sattua vaikka itse olisi miettinyt asiat kunnolla. Keventää tunnelmaa kun tulee muutama ylläri ja hitsasi tässä tapauksessa porukkaa vain tiiviimmin yhteen :D

Maisemat ja seura olivat mitä parhaimmat! Heinäkuun ensimmäinen viikko kului siis häätunelmissa Gardajärven maisemissa. Oli aivan mieletön reissu, josta on vielä paljon kerottavaa! Lomaan kuului Gardan eri kylissä vierailua, veneretkiä, vaijerihissi seikkailu Monte Baldo vuorella, herkuttelua ja perheen kanssa yhdessäoloa. Meillä oli kaikilla elämämme loma ja kaikki viihtyivät.

Kiitos vielä Toscanan Tuuli ja perhe ikimuistoisesta matkasta ja juhlasta, olen ikionnellinen <3